Communicatie is belangrijk, dat krijg je vast 100x per dag te horen. Al is er wel iets van aan… Ook tijdens een overname is het belangrijk om te communiceren. Maar hoe ga je hiermee aan de slag? Bij Ondernemingskracht begeleiden we bedrijven tijdens hun overnameproces. Hoe komen wij aan die ervaring? We maakten zelf op 20 jaar tijd 10 overnames mee, waarvan 8 succesvol. Straf werk! Graag delen we 5 tips met jou om zelf effectiever te communiceren tijdens een overname.
Tip 1: Transparantie als fundament
Communicatie is een sleutelfactor tijdens het overnameproces. Wat is het verschil tussen een soepele overname en een overname die wat stroever verloopt? Vaak ontbreekt er in het tweede geval een goede dosis effectieve communicatie en duidelijke afspraken. Hierbij is het belangrijk dat je transparant bent in je communicatie. Correct zijn lijkt soms de moeilijkere weg, maar het loont altijd meer. Het is essentieel dat zowel de verkopende als de kopende partij open en correct zijn over alle aspecten. Denk hierbij aan de financiële gegevens, de operationele processen en andere relevante informatie.
Dat beide partijen transparant zijn, is één ding. Maar het is ook belangrijk dat je als verkopende partij duidelijk bent naar je medewerkers en andere stakeholders. Zij hebben een toekomst én willen weten of die nog bestaat binnen jouw bedrijf.
Noteer alvast: transparante communicatie en goede afspraken zorgen voor een solide basis!
Tip 2: Wees proactief
Zelf het touw in handen nemen is van vitaal belang tijdens het overnameproces. Zijn er mogelijke problemen of obstakels die zich kunnen voordoen in de toekomst? Ga hier alvast proactief mee aan de slag en probeer het te vermijden. Door regelmatige updates te verstrekken en open te staan voor vragen en feedback, worden eventuele misverstanden of conflicten snel aangepakt of zelfs vermeden.
Tip 3: Duidelijke verwachtingen en afspraken
Wat verwacht jij van de overnemer? En wat verwacht die van jou? Op één lijn zitten kan het proces een pak vergemakkelijken. Beide partijen moeten een helder beeld hebben van wat er van hen wordt verwacht tijdens het overnameproces. Welke zaken komen er zo aan bod? Denk hierbij aan te respecteren deadlines, verantwoordelijkheden en doelstellingen. Schep duidelijke verwachtingen, maak concrete afspraken en voorkom zo misverstanden!
Tip 4: Gebruik diverse communicatiekanalen
Mailen, bellen of ‘appen’. Het kan allemaal tegenwoordig. Al gaat er zo wel veel informatie verloren. Naast de traditionele communicatiemiddelen zoals, kan je ook gebruikmaken van videoconferenties, online samenwerkingsplatforms en sociale media om informatie uit te wisselen. Maak bijvoorbeeld een drive aan zodat je samen aan hetzelfde document werkt. Dan gaat er zeker en vast geen informatie verloren!
Tip 5: Beat & repeat
Bots je ergens tegenaan tijdens je communicatie? Dat kan gebeuren… Al gehoord van het motto ‘beat & repeat’? Kortom wees bereid om je problemen aan te pakken, pak ze aan en zorg dat het de volgende keer beter gaat. Herhaal je deze strategie constant opnieuw? Dan ben je goed op weg. Communicatiestrategieën moeten voortdurend geëvalueerd worden, omdat communicatie nu eenmaal steeds verandert. Geen probleem! Wees flexibel en pas je aan waar nodig. Versla de obstakels en ga door met effectief communiceren. Want belangrijk, ook als iets niet werkt: communiceer!
Conclusie
Effectieve communicatie is van onschatbare waarde tijdens het overnameproces. Dat hebben wij zelf vaak genoeg ondervonden. We hebben zowel de ‘modder ’als de ‘champagne’ geproefd Wil je hier meer begeleiding in of van gedachten wisselen? Stuur dan zeker een mail naar welkom@ondernemingskracht.be en ontvang zo nog meer tips over welvarend overnemen.