Skip to main content

Ben je van plan om binnenkort een overname uit te voeren? Wij schreven alvast een stappenplan om jou een leidraad te geven. Zo kan je hier zelf mee aan de slag en vergeet je zeker enkele belangrijke zaken niet. Succes met je overname!

Stappenplan voor een succesvolle overname

Stap 1: Doelstellingen bepalen

Als eerste stap is het belangrijk om je doelstellingen te bepalen. Waarom overweeg je een overname? Denk hierbij aan het vergroten van marktaandeel, het diversifiëren van productaanbod of het betreden van nieuwe markten. Zorg ervoor dat deze doelstellingen aansluiten bij de strategische visie van jouw bedrijf.

Stap 2: Strategische analyse

Nu je de doelstellingen bepaald hebt, kan je de targetbedrijven gaan analyseren om te bepalen welke het meest geschikt zijn voor overname. Belangrijke zaken om rekening mee te houden zijn marktpositie, financiële gezondheid, operationele efficiëntie en culturele compatibiliteit.

Stap 3: Financiële evaluatie

De bedrijven die nog ‘in the running’ zijn, ga je nu financieel evalueren. Voer een gedetailleerde financiële analyse uit van de potentiële doelwitten, inclusief winst- en verliesrekeningen, balansen en kasstroomoverzichten. Beoordeel ook de potentiële samenwerkingen en kosten van de overname.

Stap 4: Due diligence

De volgende stap is het uitvoeren van een due diligence. Deze omvat alle relevante informatie over het targetbedrijf zoals juridische, financiële en operationele aspecten. Breng eventuele risico’s en kansen in beeld om ze zo beter te begrijpen.

Stap 5: Overnamestructuur bepalen

Nu je alle bedrijven vergeleken hebt, is het tijd om een overnamestructuur te bepalen. Of het nu gaat over een aandelenovername, activa-overname of een andere structuur. Deze stap is enorm belangrijk! Overweeg ook enkele fiscale implicaties en de impact op de balans.

Stap 6: Communicatieplan opstellen

Ontwikkel tijdens deze stap een gedetailleerd communicatieplan om alle belanghebbenden, waaronder medewerkers, klanten, leveranciers en investeerders, tijdig en duidelijk te informeren over de overname.

Stap 7: Integratieplanning

Begin tijdig met het plannen van de integratie van het targetbedrijf in jouw organisatie. Identificeer de key stakeholders, stel een integratieteam samen en ontwikkel een gedetailleerd integratieplan dat zich richt op het behouden van structuur en stabiliteit.

Stap 8: Risicobeheer

Implementeer een risicobeheersingskader om eventuele risico’s die zich tijdens of na de overname kunnen voordoen, te identificeren, te beoordelen en te beheren. Zorg ervoor dat je flexibel blijft om snel te reageren op veranderende omstandigheden.

Stap 9: Monitoren en evalueren

Stel KPI’s en mijlpalen vast om de voortgang van de overname te volgen en regelmatig te evalueren. Pas indien nodig de strategie en de uitvoering aan om de doelstellingen te bereiken en de stabiliteit te behouden.

Stap 10: Post-overname evaluatie

Na de voltooiing van de overname, evalueer de prestaties en de impact op de organisatie. Leer van successen en fouten om toekomstige overnames te verbeteren.

Klaar voor jouw overname?

Zo, nu heb je de stappen allemaal gelezen. Heb je nog vragen of hulp nodig bij je overname of wil je aan de hand van een overname scan concreter maken wat je doen staat? Dan mag je ons altijd contacteren of mailen naar welkom@ondernemingskracht.be . In 20 jaar tijd hielpen we onze vorige firma met 10 overnames. 8 waren succesvol en dat was niet toevallig. We hebben zowel de modder als de champagne geproefd 😉. Nu helpen we andere bedrijven graag verder naar een succesvolle overname en een welvarende toekomst!

Blijf op de hoogte

Volg je ons al op LinkedIn of op Facebook?