Skip to main content

Als ondernemer wil je vooruit. Je wil groeien, kansen grijpen, verandering creëren, het verschil maken. Dat is het vuur dat in veel ondernemers brandt: je ziet iets gebeuren en je wil nu stappen zetten. Dat is op zich fantastisch. Ondernemers zijn vaak doeners. Wachten tot alles perfect is? Nee, ze zetten hun ideeën meteen om in actie. Ze durven risico nemen en proberen uit.

Maar wat als…

  • Die actie geen duidelijk doel heeft?
  • Je actie onderneemt zonder zicht op de bredere context?
  • Je keuzes maakt zonder te weten wat écht werkt en waarom iets werkt?

Dan wordt elke actie een dure gok.

Zonder inzicht verlies je impact

Actie nemen zonder inzicht is als een pijl afschieten in het donker. Je weet niet of je raak schiet, omdat je het doel gewoonweg niet voor ogen hebt. En was het zelfs de juiste pijl?

Waarden worden niet geleefd

Je bedrijf heeft enkele kernwaarden gedefinieerd. Ze staan te pronken op de website en jij, als bedrijfsleider bent er uiterst trots op. Dit heeft je natuurlijk ook wat geld en tijd gekost. Wat we vaak zien is dat er niet naar wordt geleefd, wat jammer is. Je medewerkers kennen de waarden niet, ze worden niet vertaald naar gedrag of interne processen en binnenin je organisatie is er niets van terug te vinden. Hoe dit komt? Er is op voorhand niet voldoende over nagedacht. Passen deze waarden écht bij wie we zijn? Hebben we context gecreëerd waarin deze waarden gedragen kunnen worden?

Duurzaamheid, een trend

Jouw organisatie brengt een nieuw product op de markt. Bonuspunten voor de titel ‘duurzaamheid’. Jouw interne werking, leveranciers en communicatie? Die zijn allesbehalve duurzaam. Er is geen verhaal, geen samenhang. De klant zal dit voelen als inspelen op een trend, zonder echt overtuiging. De geloofwaardigheid gaat plots op in rook. Dit had je kunnen voorkomen door stil te staan bij de waarden van je organisatie.

In beide gevallen is de actie op zich niet fout. Maar de context ontbreekt. En daardoor mist de actie zijn doel.

Wat succesvolle ondernemers anders doen

In beide voorbeelden is de actie op zich niet fout. Maar de context ontbreekt. Hierdoor mist de actie zijn doel. Succesvolle ondernemers nemen ook snel actie, maar ze begrijpen eerst het speelveld. Ze stellen vragen, analyseren patronen en zorgen dat hun acties passen binnen een groter geheel.

Ze hebben strategisch inzicht. En dat begint met stilstaan en durven vragen:

  • Waarom doen we wat we doen?
  • Wat willen we echt bereiken?
  • Wat is de impact van deze actie voor onze stakeholders?
  • Is dit structureel van belang of speelt hier vooral een tijdelijke situatie?
  • Past deze keuze binnen ons DNA, onze visie en onze waarden?
  • Wat zijn de mogelijke neveneffecten van deze actie (zowel positief als negatief)?

Door deze vragen te stellen creëer je strategische helderheid. Je weet waar je staat, wat je wil bereiken en welke stappen daarvoor nodig zijn. Je leert uit elke stap en maakt hierdoor gerichtere keuzes.

First-Time-Right

Bij Ondernemingskracht geloven we in de First Time Right-aanpak: meteen de juiste keuzes maken door inzicht en richting.

Geen eindeloze proefballonnetjes. Geen ad-hoc campagnes die nergens op aansluiten. Maar doordachte beslissingen, gebaseerd op wat jij als organisatie nodig hebt – en wat jouw klanten en medewerkers nodig hebben om mee te groeien.

Dat betekent niet dat je geen fouten meer maakt. Maar het betekent wél dat je sneller leert, bewuster kiest, en meer waarde creëert per stap die je zet.

Loop je zelf vast bij het zetten van de juiste stappen? Contacteer annelies@ondernemingskracht.be of kathleen@ondernemingskracht.be, wij helpen je graag op weg.

Blijf op de hoogte

Volg je ons al op LinkedIn of op Facebook?